Kaybolan Tarih: Karacaahmet Mezarlığı


Kadim'in mağlubiyeti

Karacaahmet Mezarlığı, memleketin belki de en eski ve yayıldığı alan itibarı ile en geniş kabristanlarından biridir desek yanıl(t)mış olmayız zannediyorum..

Ben aciz, bu kadim istirahatgahın hemen yanındaki meşhur doğum hastanesinde dünyaya gelmişim.. Aldığım ilk nefeste buradaki servilerin kokusu vardı.. Ciğerime dolan o ilk yakıcı solukla Karacaahmet'in yüzlerce yıllık o tuhaf havası dolmuştu içime..

Kaderin bir cilvesi olarak iş yerim buranın neredeyse içinde diyebilirim.. Ve içeride dolaşmaya fırsat bulabiliyorum sıklıkla.. İhtiyaç duyduğum asgari huzur ve sessizlik ortamını bana vermekten çekinmez.. O beni anlar ben de onu.. Ama babamın ve annemin babalarının ve daha pek çok büyüğümün medfun olduğu bu büyük kabristanda işler pek yolunda değil..

Bu eski mezarlık halen canlı..

"canlı da ne demek ?" diyenler için; hala yoğun bir defin faaliyeti devam ediyor bu kabristanda diyebilirim.. Eskilerin üstüne, üstüne geliyor yeni mezar yerleri..

Eski mezar taşlarının çoğu aralarda kırılıp atılmış, yerinden sökülüp ilgisiz yerlere dikilmiş, büyük kısmı veya tamamı toprak altına gömülüp kaybolmuş, taçları, kavukları kırılmış, büyük mermer kabir kapakları üstüste kaldırılıp atılmış halde.. Her yerde.. Her yerde kırık bir Osmanlı dönemi mezar taşına rastlamanız olası..

Adım adım yok ediyoruz.. Geçmişimizi, tüm hafızamızı kurban ediyoruz..

Geçtiğimiz günlerde İngiltere'de bir müzayedede satılmak istenen 4 mezar taşı farkedilince duruma el koydu T.C. Devleti.. Ve yapılan görüşmeler sonunda taşların iadesinde anlaşmaya varıldı.. Basında çıkan haberlerde bu taşların Karacaahmet Mezarlığı'ndan söküldüğü yazıyordu ve ilgili uzmanların incelemesinden sonra taşların asıl yerlerine konacağı söyleniyor haberlerde..

http://video.ntvmsnbc.com/calinti-mezar-taslari-dondu.html
http://www.aksam.com.tr/yasam/ingilizden-satilik-osmanli-mezar-tasi/haber-236931
http://www.sabah.com.tr/Dunya/2013/08/20/ingilizden-satilik-osmanli-mezar-tasi
http://www.haberturk.com/dunya/haber/870930-ingiltereden-buyuk-saygisizlik
http://zaman-online.de/55869/londra-daki-mezar-taslari-turkiye-ye-donuyor
http://www.sabah.com.tr/kultur_sanat/2013/09/03/osmanli-mezar-taslari-yurda-donuyor 

"Ait oldukları yerlere taşınacak"

İnsan ister istemez düşünüyor, ata yadigarına, tarihe böylesi bağlıymış gibi görünen ama esas manada o yadigarı korumak için hiçbir şey yapmayıp hamaset edebiyatına pek meraklı olanlar görmezler mi şu an ne haldedir bu kabristan..? Yüksek perdeden atıp tutarak din, tarih, geçmiş üzerinden prim yapan gazeteci ve siyasetçiler işin aslını bilmezler mi..?

Ait oldukları yerlerine koyacaksınız demek..? Öyle bir yer mi kalmış acaba..? Neredeyse tüm eski mezarlar sökülmüş ve üstlerine gecekondu misali çirkin mermer kutular kondurulmuş.. Aslını nereden bulacaksınız..?

---

Gönül çok şey söylemek istiyor ama bu kadarı yeter.. Birkaç gün evvel durumu anlatabilmek için kabristanın muhtelif yerlerinden çektiğim rezalet vesikası fotoğraflardan sadece bir kaçını paylaşalım..

Bizim yerimize taşlar konusun, anlatsınlar kendi hallerini:








 
 


 





























Eylül 2013